Oktober 2016 – Programmeren en apps bouwen—-je kunt het zelf!

15.00-17.00 in het Technovium (Heyendaalseweg 98)

In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken. Programmeren wordt in de 21e eeuw misschien net zo belangrijk als lezen en schrijven nu is.

Waarom leren programmeren?

Programmeren leert je iets maken in plaats van alleen maar gebruiken. Het is dus niet per se bedoeld om je op te leiden tot programmeur, maar om vaardigheden te leren waarvan je in elk beroep profijt hebt.

Deze vaardigheden leer je van programmeren:

  • Creatief en logisch denken
  • Ruimtelijk inzicht
  • Probleemoplossend vermogen
  • Structureren
  • Samenwerken

Leren programmeren? Zo begin je!

Er zijn verschillende initiatieven en lespakketten verkrijgbaar op het gebied van programmeren.

Nederlandstalig:

  • De leerlijn programmeren voor het basisonderwijs is laagdrempelig en biedt een brede basis om te starten met programmeren
  • Het ABC van programmeren
  • GameKit – Leer zelf een game te bouwen met dit programma van Het Klokhuis
  • Bomberbot – 16 lessen met 300+ levels om thuis te leren programmeren
  • Uit de koker van Kennisnet: Ko de Kraker, een leuke game voor programmeurs in de dop
  • Met Scratch kunnen kinderen (8-14 jaar) leren programmeren. Er zijn verschillende sites met uitleg, oa. van de TU Delft en Scratchweb.nl
  • Robomind is een eenvoudige Nederlandstalige programmeeromgeving waarin je zelf een robot laat bewegen.
  • Programmeren voor kinderen met programmeertaal Phyton
  • In een Coderdojo leren kinderen van 7-17 jaar gratis programmeren
  • Op de website jorcademy.nl staan veel blogs en filmpjes over programmeren, gemaakt door de tiener Nick Jordan. Hij won met deze website een Gouden @penstaart voor beste website voor én door kinderen.
  • Codeuur verzamelt lessen rondom programmeren voor groep 7
  • Met de game CodeCombat gaan leerlingen in groep 8 en het voortgezet onderwijs aan de slag met ‘echte’ programmeertalen zoals Python. Het spel is Opensource en wordt internationaal gespeeld.
  • De boekenserie Programmeren kun je leren is geschikt voor leerlingen tussen de 10 en 14 jaar. De boeken zijn los of als set te koop en er is een handleiding beschikbaar.